Skip to content

Geologian tutkimuskeskus mittaa kaksi heijastusseismistä linjaa Koillismaalla

Heijastusseismisissä mittauksissa käytettävä tärytinauto painaa 29 tonnia. Tavallisilla seututeillä liikenne mahtuu kulkemaan tärytinauton ohi toisella kaistalla. Liikenteenohjaajat vuorottavat kulkuneuvot turvallisesti mittausalueen ohi. Kuva: Geologian tutkimuskeskus GTK.

Geologian tutkimuskeskuksen maastotiedote

Laadukkaan ja ajantasaisen geotiedon kokoaminen ja ylläpitäminen kuuluu GTK:n perustehtäviin. Kallioperän rakenteiden kuvantamisessa yksi merkittävimmistä työvälineistä ovat seismiset heijastus- tai taittumisluotaukset. Aineistoja on kartutettu 1980-luvulta alkaen lukuisissa tutkimusprojekteissa niin kotimaisella kuin kansainväliselläkin yhteistyöllä, mutta Kuusamon alueelta koko liuskevyöhykkeen kattavaa heijastusseismistä aineistoa ei vielä löydy.

Tänä vuonna mitataan kaksi linjaa Kuusamon liuskevyöhykkeen monimutkaisten ja geologisesti kiehtovien rakenteiden yllä luode-kaakko-suunnassa. Aineistoa hyödynnetään tulevaisuudessa esimerkiksi alueen geologisen historian selvittämisessä. Mitattava aineisto tulee osaksi GTK:n avointa paikkatietovarantoa.

Heijastusseismiikalla kuva kallioperästä

Mittauksessa käytetään noin kolmeatuhatta pientä seismistä vastaanotinta, jotka asennetaan tien pientareelle reilun kymmenen kilometrin mittaiseksi linjaksi. Vastaanotinten väli on viisi metriä ja linja etenee tärytinauton mukana mittausalueen päästä toiseen siirtämällä vastaanottimia linjan alusta loppuun.

Kuvantamiseen käytettävä seisminen signaali tuotetaan 29 tonnia painavalla tärytinautolla. Auto nostaa itseään pohjalevyn varassa ja tuottaa näin tärinän, joka on ihmisaistein havaittavissa vain muutaman metrin päässä autosta, mutta herkät mittauslaitteet tallentavat kallioperän rakenteista heijastuvan signaalin jopa kymmenen kilometrin päässä. Tärytys kestää yhdellä paikalla muutaman minuutin, jonka jälkeen tärytinauto siirtyy seuraavaan lähdepisteeseen 25 metrin päähän.

Mittaus tehdään tiealueella. Vastaanotinten asentaminen ja purkaminen ei haittaa liikennettä, mutta mittaushenkilöstön työturvallisuuden takaamiseksi alueella on alennettu nopeusrajoitus. Tärytyksen aikana liikenne mahtuu kulkemaan tiellä vain yhteen suuntaan kerrallaan parinsadan metrin mittaisella alueella. Kaikkein kapeimmissa kohdissa liikenne joudutaan pysäyttämään kokonaan. Liikenteenohjaajat huolehtivat ajoneuvojen ohjaamisesta turvallisesti tärytinauton ohi. Viivytykset liikenteelle ovat vähäisiä. Kaikki työt tiealueilla tehdään valoisaan aikaan.

Mittauksia varten haetaan lupa tienomistajilta ja liikenteenohjaus suoritetaan ELY-keskuksen hyväksymän liikenteenohjaussuunnitelman mukaan. Mittauksen tekee puolalainen geofysiikan mittauksiin erikoistunut Geopartner Geofizyka, joka on osallistunut useisiin GTK:n projekteihin Suomessa ja myös Kuusamossa SEEMS DEEP -projektin mittauksissa syksyllä 2023. Tärytystä suoritettaessa mittauspaikalla on aina myös GTK:n edustaja.

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen 20.8.2025

GTK järjestää tiedotustilaisuuden mittauksesta keskiviikkona 20.8. klo 17-18:30 Kuusamon kaupungintalolla Petäjäsalissa (Keskuskuja 6, Kuusamo). Tervetuloa!

Lisätiedot: GTK

Back To Top